Hollywood actrices zijn niet alleen een voorbeeld voor veel meisjes, maar zijn zelf ook slachtoffer geworden van marketing. Dun verkoopt nu eenmaal beter.
Australische Idols en de dieetpil Xenical
Een tijdje geleden was er een stormloop op de dieetpil Xenical in Australische drogisterijen. In Australiƫ is deze dieetpil zonder recept verkrijgbaar.
De stormloop was volledig te danken aan Australian Idol, de Australische versie van Idols. Meer dan 1,5 miljoen mensen keken wekelijks naar het programma, waarvan 320.000 onder de 16 jaar. Tijdens de reclames was regelmatig een commercial van Xenical te zien.
Door de reclame van Xenical tijdens Idols te laten zien werd duidelijk dat het allemaal draait om marketing en geld verdienen. De makers van Xenical wisten natuurlijk heel goed dat het gaat om het uiterlijk en niet om afvallen voor je gezondheid.
Volgens iemand die bij een drogist werkt viel het op dat de dieetpil vooral verkocht werd aan meisjes die helemaal niet te dik waren, maar juist een gezond gewicht hadden. Toch kochten ze de dieetpil om nog dunner te worden.
Het verschil tussen dun worden en dun zijn
Het lijkt er op dat te dun worden, naast depressie, een van de grootste problemen gaat worden in komende eeuw. Producenten van dieetpillen en bijvoorbeeld ‘0% vet’ voedsel verkopen steeds meer en ook plastische chirurgen verdienen erg veel geld aan het ideaalbeeld om dun te zijn.
Vreemd genoeg lijkt het alsof het tegenovergestelde bereikt wordt: steeds meer mensen hebben namelijk overgewicht. Dit komt natuurlijk goed uit voor die producenten want dan verkopen ze alleen maar meer.
Daarom is ‘dun zijn’ niet het schoonheidsbeeld van marketing, maar ‘dun worden’. Dat je dus dun wilt zijn, maar je bent het nog niet. Ze willen namelijk niet dat je het echt bereikt, want dan koop je hun producten niet meer. Erg tegenstrijdig dus.
Bron: www.afvallen-weblog.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten