vrijdag 15 januari 2010

Dubbel30.nl

Dubbel30 is leuk! Onlangs startte een nieuwe beweegcampagne voor kinderen en jongeren, genaamd Dubbel30. Ik persoonlijk vind het een ontzettend leuk initiatief. Er wordt namelijk veel gebruik gemaakt van interactiviteit, multimedia en sociale media en men begrijpt dat kinderen niet meer zitten te wachten op een kinderachtige of bemoeizuchtige campagne. Ook een slecht bedachte mascotte, zoals de “beweeg-meer-beer” (zelf verzonnen) is achterhaald. Het Nederlandse Instituut voor Sport en Bewegen doet, althans wat mij betreft, dus goed werk.


Dubbel30 – Interactief en multimediaal
Ik kan mezelf geen fan noemen, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat rapper Ali B. het bij kinderen en jongeren goed doet als gezondheidsambassadeur. Naast deze bekende Nederlander heeft Dubbel30 een aantal leuke features op zijn website, allemaal met betrekking tot beweging, waaronder:

• De mogelijkheid tot het uploaden van je eigen Dubbel30 filmpje
• Clips en informatie over de Dubbel30 Energy Tour
• Prijsvragen (Win een WII)
• Een Beweegtest, Personality Test en Fit Quiz
• Tips en adviezen (niet alleen van volwassenen, maar ook van bezoekers zelf)
• Etc. etc.


Dubbel30 – 60 minuten bewegen
Hoewel ik elke poging om kinderen meer te laten bewegen bij voorbaat goed vind, heb ik door de jaren heen helaas al vele mislukte pogingen voorbij zien komen. Hoewel ook Dubbel30 niet verzekerd is van succes, heb ik goede hoop. Ook initiatiefnemers Minister Klink en Paul Rosenmöller (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) hebben het volste vertrouwen dat ze alle Nederlandse jongeren onder de 18, elke dag 60 minuten kunnen laten bewegen. Dubbel30 is immers geen goedkope campagne.

Dubbel30 Energy Tour
Vanaf eind 2009 trekt de Dubbel30 Energy Tour langs 80 Nederlandse vmbo-scholen. Elke school die een bezoek krijgt van de Energy Tour dient een Dubbel30 Team in het leven te roepen. Dit zal vanaf dat moment leuke beweegevenementen organiseren, research doen naar het sportaanbod binnen de desbetreffende school en dienstdoen als aanspreekpunt voor leerlingen over sport en beweging. Ook dit klinkt helemaal niet slecht wat mij betreft.


Dubbel30 – Conclusie
Nogmaals: ik heb geen flauw idee of deze campagne gaat werken. Toch vind ik het al heel wat dat ik er inmiddels zoveel over heb gehoord en gelezen. Dit soort campagnes zouden wat mij betreft vaker grootschalig aan mogen worden gepakt. Het kost wat, maar je ziet direct resultaat. Wat denk jij van Dubbel30? Laat hieronder van je horen.

Bron: www.afvallen-weblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten