dinsdag 8 december 2009

Slapend dun worden

Het grootste feest lijkt mij toch wel naar bed gaan en de volgende dag wakker worden zonder enige vorm van vetrol. En zo’n gekke gedachte is dat helemaal niet. Want vermageren zonder inspanning kan. Want vrouwen die per nacht minder dan vijf uur slapen, maken 33 procent meer kans op overgewicht dan vrouwen die per nacht minstens zeven uur slapen. Zouden mijn kinderen dat begrijpen?

Want negen van de tien keer zijn zij de schuld van mijn gebrek aan nachtrust. Ze slapen wel door, maar ze vinden dat de dag om 06.30 kan beginnen. En daar zijn de meningen over verdeeld. Zeker omdat ik nogal geneigd ben tot laat wakker te blijven. En dus heb ik een vetrol…

Wie de conclusie van de onderzoekers bekijkt, zou kunnen denken dat slechtere slapers grotere eters zijn. Maar dat is niet waar. ‘Eerdere studies hebben bewezen dat na een paar slechte nachten het hormoon dat de honger controleert ervoor zorgt dat mensen meer eten’, vertelt Sanjay Patel op de website van de BBC. ‘Maar uit ons onderzoek blijkt dat ze juist minder eten. Dat suggereert dat honger geen rol speelt bij de gewichtstoename van slechte slapers.’


Wat is het dan wel? Het zou kunnen dat korte slapers minder calorieën verbranden tijdens hun nachtrust. Bovendien zouden ze minder energie hebben. Daardoor bewegen ze minder en verbranden ze ook overdag minder calorieën. Wie enkele kilootjes wil verliezen, kan dus beter vroeg z’n nest in gaan! Gaat vanavond weer niet lukken….

1 opmerking: